پروفسور امین
نوشته شده توسط : امیررضا الیاسی

پروفسور سیدحسن امین در یک خانواده اهل علم بدنیا آمده‌است. پدر او سید علینقی امین، نویسنده و مدرس معقول و منقول در مدرسه عالی سپه سالار تهران، پدربزرگش امین‌الشریعه سبزواری از عالمان مشروطه‌خواه عصر قاجار، و همچنین مادرش فاطمه عربشاهی نیز شاعر بوده‌است.

سید حسن امین در هفتم آذر سال ۱۳۲۷ خورشیدی در محله پامنار در شهر سبزوار به دنیا آمد. وی اولین کتاب خود را در سال ۱۳۴۳ به چاپ رساند. دیپلم ادبی خود را در سال ۱۳۴۵ خورشیدی از دبیرستان دکتر غنی سبزوار دریافت نموده و در مهر ۱۳۴۵ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در رشته حقوق قضایی به تحصیل پرداخت.

امین در سال ۱۳۴۹ مقطع کارشناسی را به پایان برده و در همین سال به انجام خدمت نظام وظیفه می‌رود، پس از اتمام آن در سال ۱۳۵۱ در مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی در دانشگاه تهران پذیرفته شده در سال ۱۳۵۳۳ آن را به پایان میرساند. او در این مقطع کار قضاوت را نیز انجام می‌داد و در ابتدا نیز کارآموزی خود را گذراند.

عنوان پایان نامه وی «تعاقب ایادی غاصبه در فقه و حقوق مدنی» بود و استاد مشاور وی سید حسین صفایی و استادان راهنمای او نیزابوالحسن محمدی و ابوالقاسم گرجی بودند. خلاصه پایان‌نامه او این گونه بود که:

اگر مال مغصوب از دست یک غاصب به دست غاصب دیگری برسد و یا اینکه نقل و انتقالی در خصوص آن صورت بگیرد، تمام این دست‌ها و ایادی متناوب به طور جمعی در مقابل صاحب مال اصلی مسئولیت حقوقی دارند.
 
سید حسن امین در سال ۱۳۵۴ خورشیدی ( ۱۹۷۵   میلادی) جهت ادامه تحصیل و کسب بیشتر دانش جهانی به کشور انگلستان سفر می‌کند. او با توجه به علاقه خود ترجیح می‌دهد تا در رشته حقوق بین‌الملل در دانشکده حقوق دانشگاه گلاسکو به تحصیل بپردازد. در  مدت تحصیل خود همواره رتبه برتر را در دانشگاه کسب نمودند و چندین مرتبه نیز جوایزی دریافت نمود. امین در مدت تحصیل خود سخنرانی‌های علمی زیادی انجام داده و ارتباط بسیار خوبی با دانشگاه برقرار نموده و پس از اتمام تحصیل خود در سال ۱۹۷۹ میلادی به عنوان استادیار در آنجا به تدریس پرداختند.

عنوان تز دکترای او «رژیم حقوقی فلات قاره در حقوق بین‌الملل عمومی با تکیه مخصوص بر خلیج فارس» بود.[۲]

علاقه او به قضاوت باعث گردید تا تحصیل در دانشکده وکلای دادگاه‌های عالی (Faculty of Advocates) را نیز شروع کند.

سید حسن امین در سال ۱۹۷۹ میلادی درجه استادیاری (Lecturer) را کسب نمود. سپس در آزمون استخدامی دانشیاری (Senior Lecturer) شرکت نموده و موفقیت لازم را کسب می‌کند و در سال ۱۹۸۵ به مرحله استادی بدون کرسی (Reader) ارتقاء می‌یابند و سرانجام در سال ۱۹۹۲ صاحب کرسی استاد تمام (پروفسور Professor) می‌گردد. او در سال ۱۹۹۷ بازنشسته شد.

پروفسور سید حسن امین در سال ۱۹۹۲ به عنوان دادستان موقت شهر گلاسکو برگزیده می‌شود و حق وکالت در دادگاه‌های عالی اتحادیه اروپا و دادگاه حقوق بشر اروپایی را بدست می‌آورد.

پروفسور سید حسن امین پس از بازگشت به ایران تمایل داشت تا آموخته‌های خود را در دانشگاه به دانشجویان ایرانی آموزش دهد، اما شرایط لازم فراهم نشد و وی ترجیح داد تا خود موسسه خصوصی دایرةالمعارف ایران‌شناسی را ایجاد کند

وی به کمک دیگر اندیشمندان مجله پژوهشی، ادبی، تاریخی، حقوقی، سیاسی به نام ماهنامه حافظ را هر ماهه به چاپ میرساند و بیش از ۱۰ کتاب نیز منتشر کرده‌است.





:: موضوعات مرتبط: مشاهیر سبزوار , ,
:: بازدید از این مطلب : 336
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: